Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Tyresö

Rektor Camilla Conradzon berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hej!

Snart stundar ett välbehövligt jullov för såväl elever som medarbetare. Vi kan glädjande se tillbaka på en väldigt lyckad hösttermin fylld av olika aktiviteter och projekt.

I slutet av oktober kunde eleverna möta skelett, häxor, spöken och andra osaliga andar i en överdådigt Halloween-pyntad matsal. Skolans elevråd hade verkligen gjort ett toppenjobb. Kanske inte fullt lika skrämmande var besöket på den årliga Gymnasiemässan för våra elever i årskurs 9, där de fick bli uppvaktade av de många olika gymnasieskolorna i Stockholm. Att välja gymnasium kan kännas både lite svårt och läskigt men vi hjälper våra elever på vägen. Vi kan också se i våra betygsprognoser att niorna kommer att gå ut med goda kunskaper och vara väl förberedda för vidare studier på gymnasiet.

Under terminen har vi sjösatt vårt hållbarhetsråd, bestående av medarbetare och elever. Detta för att utveckla vårt arbete utifrån ett perspektiv av hållbarhet, gällande både vår miljö och omvärld. Hållbarhetsrådet har planerat hur en vintermarknad med fokus på hållbar konsumtion samt hållbar utveckling ska genomföras. Eleverna har tillsammans tagit fram ett upplägg som inkluderar reklam för dagarna, affischer samt information på sociala medier. Vintermarknaden har varit en succé på alla plan där eleverna har fått ta med saker och kläder som de inte använder längre och i utbyte fått biljetter som de har fått handla för. Produkternas livscykel har förlängts eftersom dessa produkter har fått ett nytt och förlängt liv i nästa persons ägo. Under vintermarknaden har två eller tre basgrupper varit tillsammans och eleverna har ätit pepparkakor och löst quiz parallellt med marknaden vilket givit dem en lugn och stämningsfull stund samtidigt som vintermarknadens tema om hållbar konsumtion, återbruk och hållbar utveckling varit i fokus.

Våra sexor - som i höstas var helt nya på skolan - tar varje vecka stora kliv framåt och upplevs nu som självsäkra och trygga individer. De trivs på skolan och arbetar aktivt mot sina individuella mål. Eleverna i just sexan är lite extra spända så här inför julen och sina första betyg.

Under terminens sista vecka har vi haft temadagar på skolan. Betygen var satta och kollegiet ville satsa på att fylla dagarna med innehåll som dels skulle vara trivsamt och dels fylla någon slags meningsfullhet för eleverna. Temat var olika för olika årskurser med den gemensamma röda tråden hållbarhet - hållbara relationer, hållbart mående och hållbart förhållningssätt gentemot planeten och medmänniskor. Det här är en tradition som vi ämnar fortsätta med och vi vill tacka alla elever för deras engagemang och fina deltagande.

Sist vill jag meddela att Lisa Lager kommer att arbeta som specialpedagog efter jul men kommer att ha kvar sin basgrupp i årskurs 9 för att de ska få ett bra avslut på vår skola innan de går vidare till gymnasiet. Lisa kommer också att vara högst delaktig i 9:ornas slutbetyg i svenska som hon är ansvarig för.

Vi önskar samtliga föräldrar en God Jul och ett Gott Nytt År från oss alla som arbetar på Kunskapsskolan Tyresö!

Vänligen,
Camilla Conradzon, rektor Kunskapsskolan Tyresö